Вощатинський вівтар

Йов Кондзелевич

Місце зберігання:

Роки створення:

Розміри:

← Галерея

Вівтар має великий розмір (240 : 166 см) і складається з трьох ярусів іконних картушів навколо втраченої головної ікони та рясним різьбленням, виконаним жовківським сніцарем Іваном Карповичем. У першому ярусі – великий образ “Богоявления”, над ним, під центральною іконою, маленький образ “Спас Нерукотворний” з рідкісними сюжетами в українському іконописі, де зображені святі воїни Феодор Стратилат та Феодор Тирон, які тримають плат з ликом Христа замість традиційних ангелів. Другий ярус складається з двох великих вертикальних бокових картушів у багаторізьблених рамах із зображенням Іоакима та Анни. На глибокій рамі, довкола головної ікони в маленьких квіткоподібних картушах, зображено дванадцятьох пророків, що своєрідно відтворює поширений в Україні іконописний мотив “Похвала богородиці”. Завершує другий ярус картуш над центральним зображенням з іконою “Зустріч Марії та Єлизавети”.

Третій ярус складається з великого іконного картуша “Старозаповітна Трійця” – також у багато різьбленній рамі. Деякі дослідники припускають, що вівтар увінчував невеликий хрест над різьбленим картушем із зображенням “Трійці”

Цей вівтар простояв у монастирській церкві Загорова до 1770 року. Пізніше, коли там була збудована нова кам’яна церква, вівтар передали у село Вощатин, поблизу Володимира-Волинського

Є два написи – перший на лівій стороні нижньої частини престолу з іменем та гербом замовника – Феодосія Волинця: “Допомогою Божою прикрасив цей святий престіл пресвятої Богородиці за стараннями і коштом в Богу привелебного отця Феодосія Волинця, на той час бувшого ігумена цього святого монастиря Загоровського, за спасіння душі своєї і за всіх прийшовших кланятися образу причитому”. Герб розміщено над текстом на чорному тлі. Між; гербом і текстом дата: А 1696. Симетрично, на правій нижній стороні престолу міститься підпис Йова Кондзелевича: “Смиренний ієромонах Йов Кондзелевич М. законник С. М. Білостоцького. 1696”. Над текстом декоративно-лінійна подоба герба, або емблеми, в якій вирішена засобами плетінчастого орнаменту символічна тема Христа на Голгофі. Можна припустити, що це герб цього монастиря.