Зустріч Христа з Никодимом

Місце зберігання: Національний музей у Львові імені Андрея Шептицького, Інв. № І-2294 36615

Розміри: 168x106x0,55 см.

Сюжет: Є досить пізнім сюжетом у сакральному мистецтві й, здебільшого, поширений на Заході. Хоча, сама постать фарисея, «зверхника серед юдеїв», а, разом із тим, таємного учня Христа, про якого говориться у Євангелії від Івана (Ів. 3, 1-21; 7, 44-53), є добре відомою і у східній традиції – у контексті Страстей Христових. Саме Никодим разом із Йосифом Ариматейським забрали тіло Ісуса після Його смерті: «І взяли вони тіло Ісуса та обв’язали його запашним полотном, як то ховають за юдейським звичаєм.» (Ів. 19, 38-42).

Євангелист Іван дуже детально передає розмову Ісуса з Никодимом, який таємно прийшов уночі до Вчителя, аби почути Його слово про Царство Небесне, нове народження згори, віру та вічне життя. Художники ж, за звичай, передають нам лише зовнішній контекст цієї зустрічі – в інтер’єрі кімнати із приглушеним світлом від каміну та свічі, при столі сидять звернені один до одного двоє чоловіків: Христос у своїх традиційних одежах та фарисей і старійшина Никодим, на голові якого стилізований тфілін? (досить незвичної форми, півмісяцем), традиційно це – дві коробочки із чорної шкіри із вміщеними у них фрагментами текстів П’ятикнижжя. На важливість їх розмови вказує активна жестикуляція обох.

Образ акцентує увагу на постаті Ісуса Христа як Учителя, відповідно, доповнює класичну іконографію Ісуса Христа Пантократора та Учителя у намісному ряді іконостаса. 


Опис: Фрагмент конструкції прямокутної форми, поділений карнизом з позолоченими планками на дві частини. У верхній частині темного cipo-синього кольору по центру вміщена шестикутна ікона “Христос у Никодима”. По кутах площина декорована коричнево-вохристим із позолоченням орнаментом, що імітує об’ємну різьбу. Зверху над іконою та знизу написи білими літерами. (Текст напису див. у схемі-додатку на с. 394.) Нижня частина вохристо-оранжевого кольору. З правого та лівого боків конструкції прикріплені прямокутні виступи, на яких у верхній частині по центру – різьблені золочені вставки, вмонтовані у вертикальні прямокутні заглиблення. На внутрішніх та зовнішніх площинах виступів, на тлі конструкції, теж видовжені по вертикалі декоративні прямокутники з гранями світло-вохристого кольору. У нижній, ширшій частині виступів по центру, – декоративні мальовані розетки коричнево-вохристого кольору із зеленими серединками. Поміж розетками по центру зображено видовжений по горизонталі овальний картуш, обрамлений орнаментом, що імітує об’ємну різьбу. На cipo-синьому тлі картуша напис білими літерами.