Воздвиження Чесного Хреста. Обрамлення ікони

Місце зберігання: Національний музей у Львові імені Андрея Шептицького, Інв. № І-2298 36615

Розміри: 197,5x155 х15,5 см.

Скісне глибоке обрамлення з аркоподібним завершенням розміщене в частині конструкції іконостаса. По периметру обрамлення з внутрішнього і зовнішнього боків прикріплені накладні різьблені планки. Зверху над обрамленням на темному тлі конструкції – накладна декоративна рослинна різьба у формі умовного трикутника. Над обрамленням в глибокому ажурному різьбленні розміщена ікона видовженої по гризонталі овальної форми на опуклій основі з липової дошки. Основа складається з кількох дощок хвойної породи і липи (різьблення). Паволока наклеєна частково – на місцях з’єднань, кутах різьблень, подекуди проглядається в місцях розтріскувань і осипів левкасу. Левкас – клеєкрейдяний, білого кольору, дрібнодисперсний, нанесений на основу і різьбу тонким шаром. Фарбовий шар – олійний та темперний живопис, попосріблення і позолочення.


Опис: Ікона з обрамленням та картушем кріпиться на дерев’яній прямокутній конструкції. Вмонтована в обрамлення, що складається з рами з глибокими внутрішніми боками. Має півкругле завершення, по кутах тло, оздоблене декоративною золоченою різьбою. На внутрішніх боковинах у медальйонах овальної та круглої форм розміщено 13 зображень. Угорі рами в центрі зображений Спас Нерукотворний. Внизу рами – два овальних горизонтальних клейма. Обрамлення ікони умовно ділиться на дві частини. Верхню частину каркасу увінчує поперечний овальний картуш з композицією “Христос з хрестом”, обрамлений глибокою золоченою рослинною різьбою. Нижня – прямокутної форми з овальним завершенням, що має подвійний виступ. По краях торцевої рами – дві різьблені неширокі рамки. Зображення в медальйонах виконані на гладкому золоченому тлі, поміж них – неглибокий ритований орнамент.


Спас Нерукотворний. Зображений у трапецієподібному клеймі угорі, по центру. Лик Христа оливково-охристої карнації, з холодними тінями, напівзаплющеними очима, довгим, прямим носом. Розміщений посередині білої тканини, облямованої внизу тонкими червоними і синіми смугами. На його голові терновий вінок, з-під якого по лику Христа стікає кров. На золотому тлі над головою Христа напис червоними літерами: ΙΣ ΧΣ. Полотно прикріплене до площини за верхні краї з боків та по центру. Складки передані темнішим сірим кольором.


Спокуса Адама і Єви. В овальному, вертикально видовженому клеймі зображені Адам і Єва. Вони оголені, лише стегна покриті вінками з дубового листя. Тіла вирішені у вохристо-рожевих відтінках з певним знанням анатомії. Постаті пропорційні. Єва зображена у повен зріст і повернена праворуч, її права рука з відкритою долонею простягнена в бік змії, а у лівій, припіднятій, вона тримає червоне яблуко. Миловидий лик Єви – вохристо-рожевої карнації. Довге рудувате волосся спадає на плечі. Ліворуч сидить Адам, зображений у профіль, у правій руці теж тримає червоне яблуко. Його погляд звернений до Єви. В Адама коротке рудувате кучеряве волосся, невеликі борода і вуса. Посередині композиції – велике дерево з пишною зеленою кроною, з дрібним листям та червоними плодами. Стовбур обвиває довга коричнево-сіра змія. Постатті зображені на тлі горбистого краєвиду з зеленим невеликим деревом. Тло гладке, золочене. Угорі напис червоними літерами: Проклавъ уклонягощійся и победі.


Вигнання з раю. В овальному, вертикально видовженому клеймі зображені у повен зріст в динамічному русі Адам і Єва. Вони оголені, на стегнах вінки з дубового листя, їхні постаті розвернуті у тричвертному повороті. Широка постава ніг підкреслює динамічний рух. Права Адамова рука припіднята на рівні грудей, ліва опущена. Його погляд звернений до верхнього лівого кута. Єва зображена трохи позаду, її руки зведені в жесті на рівні грудей, погляд спрямований донизу. У верхньому правому куті, у великих cipo-білих купчастих хмарах – ангел у динамічному русі. У правій припіднятій руці він тримає вогняного меча, а ліва опущена долі. Крила ангела розкриті. Зображений він у тричвертному повороті, постать нижчепоясна. Лик рожево-вохристої карнації. Довге рудувате кучеряве волосся спадає на плечі. Одягнений ангел в оранжевий хітон та яскравий червоний плащ. Адам і Єва зображені на тлі горбистого краєвиду. Позад них – масивний стовбур дерева, крона якого схована в хмарах. Тло гладке, золочене. Угорі напис червоними літерами: Ізгна(т) бы і ніша Раскія.


Мідний змій (Мойсей повісив змія на дерево). В овальному, вертикально видовженому клеймі зліва зображений у повен зріст Мойсей. Його постать розвернена у тричвертному повороті, лик – у профіль. Права Мойсеева рука припіднята, пальці складені у застережливому жесті. Лівою він підтримує гіматій. Його лик – рожево-вохристої карнації, має коротке рудувате волосся і таку ж бороду. Одягнений у довгий підперезаний вохристим поясом синій хітон та червоний гіматій. У правій частині композиції внизу – група людей, зображених навколішки. Середніх років чоловік на передньому плані – зі складеними молитовне руками. Його голова нахилена вправо. Лик з напівзаплющеними очима, довгим прямим носом, тонкими вусами і бородою, коротким рудуватим волоссям. Одягнений у яскраво-червоний хітон з синім поясом. Позад нього – юна особа з витонченим обличчям, погляд якої звернений до Мойсея. Далі – умовні зображення ще кількох осіб. Посередині – масивний стовбур темно-коричневого кольору, що завершується широкою поперечкою. Стовбур обвиває довга червона змія, голова якої спрямована до Мойсея. Позаду постатей – фрагмент горбистого зеленого краєвиду. Тло гладке, золочене. Угорі на обрамленні клейма напис червоними літерами: МОЙСЄЙ ПОВЕСИВ ЗМІЯ НА ДЄРЄВО.


Мойсей проводить народ через море. В овальному, вертикально видовженому клеймі зображений Мойсей у повен зріст. Його постать ледь повернута вліво і займає майже всю площину композиції. Права Мойсеева рука піднята догори й стискає довгу палицю, ліва рука опущена долі. Лик з невеликими очима, прямим носом, тонкими короткими вусами та бородою. Довге кучеряве рудувате волосся спадає на плечі. Від голови відходять два промені. На Мойсееві довга, підперезана червоним шнуром синя туніка та червоний гіматій. Обабіч Мойсея – високі рожево-червоні хвилі, позаду, внизу, умовно зображена група людей, з-поміж яких лише дві постаті на передньому плані читаються чітко. Праворуч видно юнака, який відхилився від Мойсея у здивуванні. Його лик повновидий, ніс з горбинкою й коротке рудувате волосся. Одягнений юнак у червону яскраву сорочку. Далі видно тільки головні убори людей. Мойсей стоїть на вохристо-коричневому поземі. Тло золочене, гладке. Угорі на обрамленні клейма напис червоними літерами: М[о]йсєй проведе лгоды сквозе чємно морє.


Архангел Уриїл зі знаряддям тортур Христа. В овальному, вертикально видовженому клеймі зображено архангела Уриїла. Його постать – нижчепоясна, подана у фас. Голова нахилена праворуч, погляд спрямований додолу. У правій руці архангел тримає коричневого батога, а лівою торкається колони з капітеллю, що декорована рослинним орнаментом. Колона обмотана сірим шнуром і вгорі перев’язана. Лик архангела миловидий з підрум’янком. Очі в нього невеликі, ніс прямий. Кучеряве рудувате волосся спадає на плечі. На Уриїлі – коричнево-вохриста сорочка з червоним відворотом на лікті, підперезана синім поясом. Позаду – великі опущені зелені крила.

Перед архангелом – велика сіра скриня з віком, що частково перекриває його постать. На скрині – в’язка хмизу, перехоплена двома мотузками. Позаду – гладке золочене тло. Угорі на обрамленні напис червоними літерами: св.(я)тий арх.[ан]гєл Уриілъ


Три голгофські хрести. В овальному, горизонтально видовженому клеймі, на весь композиційний простір зображені три коричневі хрести. Середній хрест найвищий, трираменний: верхня і середня перемички перпендикулярні до основи, а нижня – під кутом. Два хрести по боках – однакові. Вони тільки з одною перемичкою, яка розташована ближче до верхньої частини. Зображені хрести на горбистому каменистому поземі. Тло золочене, гладке.


Яків хрестоподібно кладе руки на синів. В овальному, вертикально видовженому клеймі, зображено динамічну групу, у центрі якої є Яків, який сидить на ложі, розміщеному по діагоналі. Це сивий чоловік з запалими щоками, напівзаплющеними очима, прямим носом та довгою бородою. Одягнений у світло-cipy сорочку та червоний плащ з сірим хутряним коміром. На голові сірий тюрбаноподібний убір. Він лежить на білій подушці з червоним узором. Ложе застелене білим покривалом, а ноги прикриті яскравим червоно-оранжевим.

Обабіч його сини: один з них на передньому плані, спиною до глядача і навколішках. Вони схилилися до Якова, який хрестоподібне поклав руки на їхні голови. Син, який зображений спиною до глядача, одягнений у яскраве червоне вбрання. Довге рудувате волосся спадає на плечі. Другого сина зображено у профіль. Його лик з напівзаплющеними очима, коротким прямим носом та кучерявим рудим волоссям, яке спадає на плечі. Одягнений у зелену туніку.

Позаду групи, в глибині композиції, зображено двох уклінних юнаків, а ще далі – двох старших чоловіків, які повернені один до одного і ведуть розмову. Той, що праворуч – сивобородий, із запалими щоками. Його рука з відставленим вказівним пальцем піднята догори. Одягнений у яскраву червону сорочку та синій головний убір. Інший чоловік, зображений у профіль, також сивобородий, із запалими щоками, темними очима. Одягнений у синю сорочку та червоний головний убір. Позаду Якова видно фрагмент зеленого балдахіну. Тло золочене, гладке. Угорі на обрамленні напис червоними літерами: Іако(в) кстаобрано во(з)лагаиє на сини своя.


Розпинання Христа. В овальному, горизонтально видовженому клеймі, зображено Ісуса Христа, якого розпинають. Хрест з Ісусом лежить на зеленому кам’янистому поземі. На оголеному тілі Ісуса лише біла пов’язка на стегнах. Його лик з темними очима, довгим прямим нісом, рудуватими бородою і вусами. Довге волосся спадає на плечі. Навколо голови – золочений німб. Композицію фланкують двоє чоловіків, які прибивають цвяхами руки та ноги Христа. Той, що праворуч, зображений у тричвертному розвороті зі спини, погляд його зосереджений на роботі. Права рука з молотком піднята високо над головою, лівою він тримає великого цвяха, яким прибиває ногу Христа. Одягнений у червоне вбрання. Чоловік ліворуч припав на одне коліно. Його права рука з великим цвяхом піднята високо над головою. Одягнений у коротку вохристу простору сорочку без рукавів та в червоні яскраві штани. Посередині спереду великий кошик з цвяхами та велика лопата. Тло золочене, гладке.