Увірування Томи

Місце зберігання: Національний музей у Львові імені Андрея Шептицького, Інв. № 1-2296 36615

Розміри: 40x88x3 см.

Основа опукла, складається з однієї липової дошки овальної форми. Фарбовий шар – олійний та темперний живопис. Левкас клеєкрейдяний, білого кольору, щільний, тонкий. Позолочення, посріблення, тоноване під золото.


Сюжет: Увірування Томи – один із найважливіших образів, що розкриває богословський зміст людської  та божественної природ Ісуса Христа. Тож не дивно, що саме цей сюжет став одним із найпопулярніших в період перших Вселенських Соборів (V-VI століття), на яких і форумалася церковна традиція розуміння Богочоловіцтва Ісуса. Ця подія згадується у церковному календарі відразу на наступну неділю після Воскресіння Христового. 

В основі образу фрагмент Євангелія від Івана (20, 24-29) – апостол Тома, один із дванадцяти учнів не був присутній під час їх першої зустрічі із воскреслим Христом, та не повірив їх розповідям: «Якщо не побачу на його руках знаків від цвяхів і не вкладу свого пальця у місце, де були цвяхи, а й руки моєї не вкладу в бік його, – не повірю!». 

На іконах традиційно зображується момент зустріч Томи із Христом, що відразу ж неймовірно зміцнює віру «невіруючого» Томи. Та все ж, найголовніше, що ця подія підтверджує як смерть Христа – адже чітко помітні рани на його руках і ногах, а також у боці, так і Його чудесне воскресіння – адже Господь живий, торкається апостола, розмовляє з ним. За звичай, Тома і Христос зображені у центрі композиції, в оточенні інших найближчих учнів Ісуса. Архітектурні елементи в тлі сигналізують, що подія відбувається у приміщенні, в домі.


Опис: Динамічна композиція уміщена в овальний, горизонтально видовжений картуш. Вона ділиться умовно на три частини – центральну та дві симетричні по боках. Дія відбувається в інтер’єрі на тлі сірих стін. По центру зображений Христос у повен зріст. Його постава динамічна, подана фронтально, голова повернута вліво. Права рука припіднята на рівні грудей, лівою він притримує розкритий на грудях у пораненому місці червоний хітон. Поверх хітона синій гіматій. Навколо голови – хрещатий золочений німб з буквами-символами: WON. Обабіч німба – монограма: ІC XC.

Перед Христом припав на праве коліно апостол Хома. Його постать розвернена у тричвертному повороті ліворуч. Права рука простягнута до Христової рани, а ліва припіднята на рівні грудей. Вираз обличчя Хоми збентежений. Це безбородий молодий чоловік з кучерявим рудуватим волоссям, одягнений у синій хітон та червоний гіматій. Обабіч центральної частини зображено по групі з п’яти апостолів. З правого боку першим стоїть старець з довгою сивою бородою та вусами. Його постать фронтальна, а голова повернута до наступного апостола. Обома припіднятими руками він показує на центр композиції. Одягнений у зелений хітон та рожево-вохристий гіматій.

Поруч – молодший апостол з довгою рудою бородою та вусами, зображений у профіль. Його права рука прикладена до грудей, а лівою він притримує червоний гіматій. Одягнений у голубий хітон. За ними ще три апостоли, які згуртовані спільною розмовою: сивочолий, сивобородий старець у рожевому хітоні, молодий апостол та літній чоловік з рудим довгим волоссям та короткою круглою бородою. Одягнений у вохристий хітон та зелений гіматій. Правою рукою він підтримує одяг, а вказівним пальцем лівої руки показує на Хому.

Ліворуч – група з п’яти апостолів. На першому плані стоїть спиною до глядача апостол з коротким кучерявим сивим волоссям. Він має круглу коротку та густу бороду. Його голова подана у профіль, права рука зігнута. На ньому синій хітон та коричнево-вохристий гіматій. Перед ним – старець з довгою сивою бородою і вусами. Його постать розвернута в тричвертному повороті до середини. Правою рукою він притримує край гіматія. Одягнений цей апостол у зелений хітон та вохристо-рожевий гіматій. Позаду ще один апостол, постать якого частково перекрита попередніми. У нього також рудувате волосся та коротка округла борідка й та вуса. Одягнений у вохристий хітон. Ліворуч, скраю, стоїть безбородий і безвусий юнак. У нього довге руде волосся. Одягнений він у білий хітон та червоний гіматій. За ним видно частину голови останнього апостола.