Преображення

Місце зберігання: Національний музей у Львові імені Андрея Шептицького, Інв. № І-2320 36615

Розміри: 52x35 см

Сюжет: Преображення Господнє – описане в Євангеліях таємниче преображення, явлення Божественної величі й слави Христа на горі Фавор (Табор). За Матвієм, Марком та Лукою (Мт.17:1–6, Мк.9:1–8, Лк.9:28–36), одного дня Ісус узяв із собою трьох апостолів: Петра, Якова та Йоана, – і привів їх на “високу гору”, яку часто ототожнюють з горою Фавор. Там на їхніх очах він “переобразився”: його вбрання стало сліпучо білим, а обличчя засяяло, мов сонце. Біля нього, уособлюючи Закон і пророків, з’явився Мойсей та Ілля. Світла “ясна” хмара огорнула їх, а голос із тієї хмари промовив: “Це – мій улюблений Син, що я його вподобав: його слухайте” (Мт.18,5). Петро, думаючи, що остаточно надійшла година Божої слави та вічного святкування Кущів, хотів натягнути три намети. Але за мить апостоли не побачили нікого, крім самого Ісуса (Мт.17,1-8). Розповідь про преображення подається між двома повідомленнями Ісуса про близьку смерть і воскресіння. У цій сцені присутність Мойсея та Іллі поруч з Ісусом означає зв’язок між старим і новим Завітом. Світло, що переображує Ісуса, є водночас відображенням божественної слави (як у випадку з Мойсеєм на горі Синай; Вих.34,29) і передвістям слави його воскресіння. Вона не осяє його, допоки він не пройде випробування смертю. Троє очевидців Преображення Господнього стануть очевидцями агонії Ісуса Христа.


Опис: Композиція умовно ділиться на дві частини. У верхній – динамічна постать Ісуса Христа, що стоїть у хмарах. Обабіч нього – Ілля та Мойсей, унизу – апостоли: Петро, Іван та Яків. В усіх навколо голів німби, окреслені червоною лінією. Христос зображений у повен зріст з розведеними руками. Одягнений у світло-рожеву довгу туніку, голубий гіматій. Лик з прямим носом, невеликими вустами. Довге, кучеряве каштанове волосся спадає на плечі. Над німбом з хрестовиною угорі монограма імені Христа: ΙΣ ΧΣ. Ліворуч зображений сивобородий пророк Ілля, погляд якого спрямований до Христа. Одягнений він у червоний хітон з широкими рукавами та зелено-оливковий гіматій. Права рука піднята на рівні грудей, лівою, притримує свій одяг. Обабіч німбу напис червоними літерами : С.ПР[О]Р[О]К ИЛИА.

Праворуч Христа – Мойсей зі скрижалями у правій руці, погляд якого спрямований донизу. Каштанове волосся спадає на плечі, борода довга. Одягнений у зелений хітон та вишневий гіматій. По обидва боки німбу напис: літерами: С.ПР[О]Р[О]К МО[Й]СЕИ

Динамічні постаті трьох апостолів зображені на зелено-оливковому поземі. Ліворуч Петро, постать якого розміщена по діагоналі. Він напівлежить й ліктем правої руки обіперся об землю, лівою прикриває обличчя. Погляд спрямований угору. У нього коротке сиве волосся, округла борода. Одягнений у довгий темно-синій хітон з комірцем та cipo-вишневий гіматій. Посередині спить Іван, який підклав праву руку під голову. У нього довге каштанове волосся. Одягнений у зелено-оливковий довгий хітон та червоний гіматій. Праворуч, спиною до глядача, напівлежить Яків, який правою рукою спирається на землю. Одягнений у зелено-оливковий довгий хітон і вишневий гіматій з світло-вохристим відворотом. Угорі на загальній рамі напис: ПРЄОБ(Р)АЖЄНІЄ Г(ОСПО)ДНЄ.