Архангел Михаїл

Місце зберігання: Національний музей у Львові імені Андрея Шептицького, Інв. № 1-2285 36615

Розміри: 224,5x74 х2,5 см.

Основа ікони з трапецієподібним завершенням і зрізаними кутами складається з трьох дощок хвойної породи, які скріплені між собою двома врізними односторонніми шпугами. На стику дощок нерівномірно наклеєна паволока з лляних волокон. Левкас клеєкрейдяний, щільний. Фарбовий шар – темперний і олійний живопис, різьблене по левкасу тло, позолочення, посріблення.


Сюжет: Архангел Михаїл  вважається воєначальником усіма небесних сил, одним із семи архангелів (тобто, верховних ангелів), а також одним із найпопулярніших серед небесних посланців (з гр. ἄγγελος – посланець) у християнській культурі. Його ім’я з євр. означає «хто, як Бог?», і саме він найчастіше згадується в біблійних текстах (Дан. 10, 13-21; 12, 1; Одкр. 12, 7-9) та в апокрифах, а Його перші зображення з’являються вже в ранньохристиянському мистецтві й залишаться популярними протягом століть.

Початково у Візантії його іконографія не відрізнялася від інших архангелів – молодий чоловік із крилами та німбом в урочистому одязі, часто військовому, у руках жезл та зерцало (напівпрозора куля куля із монограмою Ісуса Христа) – атрибути влади та посланницької місії. Але вже від Х-ХІІІ століть сформуються його самостійні «портретні» ікони, зокрема, ікони з численними діяннями, а згодом, від XVI століття, – і особливі атрибути його образу: меч або спис у руках, що нагадують про його роль як воєначальника ангельського війська; терези – як згадка про його присутність на остаточному Страшному Суді;  демон або знак нескінченності (у формі вісімки) під його ногами як свідчення про перемогу над Люцифером. Військовий одяг, відповідно до часу, актуалізується, наближаючи Його містичну постать до сучасників.


Опис: Ікона має півкругле завершення. Верхні кути заповнені декоративною золоченою різьбою. Під зображеннями, угорі та внизу, площини декоровані різьбленим по левкасу геометричним орнаментом у вигляді складних переплетінь півкругів та хрестоподібних форм. Над німбом Михаїла у вирізьбленій видовженій таблиці напис червоного кольору – С. Архист(р)атиг Михаилъ. У нижній частині рами орнамент із різьбленого переходить у мальований – теракотового кольору форми на чорному тлі. Верхню частину конструкції увінчує картуш восьмикутної форми з композицією “Жони – мироносиці”, поля якого заповнені декоративною золоченою різьбою. Обрамлення картуша скісне та глибоке, декороване неглибоким рослинним орнаментом.

Архангел Михаїл зображений у повен зріст. Він стоїть у світлих синьо-сірих хмарах. Його постать злегка повернута вправо, але погляд спрямований до глядача. За спиною великі крила cipo-голубого забарвлення. Лик архангела миловидий, з великими темними очима, довгим носом та невеликими червоними вустами. Довге кучеряве руде волосся спадає на плечі. У правій руці архангел тримає посріблений меч із позолоченим руків’ям, у лівій – чорні піхви для меча з позолоченими декоративними вставками. Одягнутий архангел в посріблені обладунки з хрестом посередині виділеним позолотою. Обабіч хреста на обладунках зображено позолочені символи сонця та місяця. Всі обладунки багато декоровані золоченим орнаментом, а на передпліччі круглі медальйони. На колінах зображено посріблені металеві поножі, декоровані золотим орнаментом. Взутий архангел у темно-коричневі черевики, над якими сині підколінники з зеленими підв’язками, підкладка яких – яскраво рожевого кольору. На лівому плечі Михаїла червоний плащ, який сягає аж до його ніг і підв’язаний багряною стрічкою на правому плечі. З-під обладунків на правому передпліччі проглядається рукав зеленого гіматія з пряжкою. На шиї архангела – біла хустка. Під хмарами, на яких стоїть архангел, зображено чорта з темно-коричневою мордою, вогненим язиком та виряченими очима.