Антоній і Феодосій Печерські. Обрамлення ікони

Місце зберігання: Національний музей у Львові імені Андрея Шептицького, Інв. № І-2295 36615

Розміри: 197,5x155x15,5 см

Скісне глибоке обрамлення з аркоподібним завершенням розміщене в частині конструкції іконостаса. По периметру обрамлення з внутрішнього і зовнішнього боків прикріплені накладні різьблені планки. Зверху, по кутах обрамлення, на темному тлі – накладна декоративна різьба у формі умовного трикутника. Угорі розміщений видовженим по горизонталі картуш овальної форми. Основа – липа. Ікона має глибоке ажурне різьблене обрамлення.

Основа обрамлення складається з кількох дощок хвойної породи і липи. На місцях з’єднань, кутах різьблень накладена паволока, яка проглядається в місцях розтріскувань та осипів левкасу.

Левкас – клеєкрейдяний, білого кольору, дрібнодисперсний, нанесений на основу і різьбу тонким шаром Фарбовий шар – олійний і темперний живопис, посріблення і позолочення.


Опис: Ікона з обрамленням та картушем кріпиться на дерев’яній прямокутній конструкції. Вмонтована в обрамлення, що складається з рами з глибокими боковинами. Вона має півкругле завершення, по кутах оздоблене декоративною золоченою різьбою. На торцях у медальйонах овальної та круглої форм розміщено 13 зображень пустельників та ченців. У верхній частині рами, в центрі, зображена Старозаповітна Трійця. Обрамлення ікони умовно ділиться на дві частини. Верхню частину каркаса увінчує поперечний овальний картуш з сюжетом “Увірування Хоми”, обрамлений глибокою золоченою рослинною різьбою. Нижня – прямокутної форми, з овальним завершенням, має подвійний виступ, у якому по три постаті. По краях торцевої рами – дві різьблені неширокі рамки. Зображення в медальйонах виконані на гладкому золоченому тлі, поміж них – неглибокий ритований орнамент.


Старозаповітна Трійця. У трапецієподібному клеймі, угорі по центру, зображена Старозаповітна Трійця. Троє ангелів сидять за невеликим овальним столом. Середній ангел зображений у фас, а обидва, по боках, – у тричвертному повороті до середини.

В ангела посередині розкриті світло-сірі короткі крила. Його голова ледь нахилена вліво, погляд спрямований на стіл. Руки підняті на рівні грудей у благословляючому жесті. Лик з великими й округлими очима та довгим прямим носом. Довге кучеряве руде волосся спадає на плечі. Одягнений у червоний з пробіленням хітон поверх білої туніки. На лівому плечі яскравий синій плащ. На грудях навхрест перев’язані зелені стрічки, перехоплені посередині круглою маленькою фібулою. Навколо голови – гладкий золочений німб, окреслений двома ритованими лініями.

Ангел, що стоїть праворуч, також зображений схиленим. Його права рука піднята й осіняє. У лівій руці він тримає увінчану золотим хрестом синю сферу та короткий фігурний жезл. Лик миловидий, рожевої карнації з підрум’янком. Очі великі, округлі, прямий ніс та маленькі червоні вуста. Довге кучеряве руде волосся спадає на плечі. Складені крила темно-сірого кольору. Одягнений ангел у зелений хітон з короткими рукавами, під яким оранжево-вохриста туніка. Хітон оперезаний червоною стрічкою навхрест, скріпленою посередині круглою фібулою. На колінах лежить червоно-рожевий плащ, що прикриває ноги. Навколо голови – гладкий золочений німб, окреслений двома ритованими лініями.

Ангел ліворуч ледь нахилив голову. Його ліва рука прикладена до грудей. У правій, опущеній руці він тримає довгий жезл з хрестоподібним навершям. Короткі напівскладені крила ангела – cipo-оливкового кольору, лик миловидий, з прямим носом. Довге руде кучеряве волосся спадає на плечі. Одягнений в оранжево-жовтий хітон з короткими рукавами та зелену туніку. Хітон перев’язаний навхрест на грудях синьою стрічкою. На колінах лежить яскравий червоний плащ, що спадає донизу. Перед ангелами – овальний стіл, застелений білою мережаною по краю скатертиною. На столі – три тарілки з ножами та ложками. Біля тарілок лежать хлібини, а посередині – великий таріль з тушкою вівці. Стіл має посередині витончену фігурну ніжку, що спирається на хрестоподібну підставку. Композиція зображена на зелено-оливковому поземі. Тло ікони золочене, гладке.


Іван Предтеча – ангел пустелі. Зображений в овальному вертикально видовженому клеймі у повен зріст. Його динамічна постать розвернена у тричвертному повороті. Голова трохи нахилена, погляд спрямований вгору. Руки на рівні грудей і простягнуті уперед. Лик вохристо-оливкової карнації. Темні очі, прямий ніс та невеликі вуста, прикриті густою короткою рудою бородою та вусами. Довге темне волосся спадає на плечі. Навколо голови – гладкий золочений німб, окреслений двома ритованими лініями. Одягнений у коротку, підперезану на поясі коричнево-вохристу волосяницю. Його невеликі сірі крила напівскладені й зображені симетрично, не зважаючи на розворот постаті. Композицію вирішено на тлі горбистого краєвиду з пишнокронними деревами у вохристо-зелених відтінках. Тло золочене, гладке. Над головою святого напис червоними літерами: С.IЩАНЪ.


Преподобний Пахомій Великий. В овальному вертикально видовженому клеймі у повен зріст зображено преподобного Пахомія Великого. Його постать розвернута у тричвертному повороті. Голова припіднята, погляд спрямований до ангела у верхній частині композиції. Це старець із запалими щоками. Лик з великими темними очима, довгим горбкуватим носом та сивими вусами і бородою. Руки Пахомія підняті на рівні грудей: права покладена на груди, ліва трохи відставлена уперед. Одягнений святий у довгу темно-коричневу рясу, чорну мантію, чорний кукіль. Навколо голови – гладкий золочений німб. Над головою, на гладкому золоченому тлі напис червоними літерами: ПР[Є]П[О](Д)[ОБНИЙ] ПАХОМ.

Угорі в cipo-білих хмарах зображений ангел в динамічному русі з короткими рожевими широко розкритими крила. У правій руці він тримає розгорнутий сувій з текстом, який показує Пахомію. Одягнений ангел у довгу вохристо-оранжеву туніку, поверх якої коротша червона. На голові – чорний кукіль з символічним зображенням голгофського хреста. Преподобний Пахомій стоїть на темно-коричневому поземі, позаду нього краєвид з зеленим пишним деревом. Тло клейма гладке, золочене.


Преподобний Онуфрій Великий. Зображений навколішках, у профіль, в овальному, вертикально видовженому клеймі. Постать повернута праворуч. Погляд звернений вгору, до сегменту з темно-сірих з висвітленням хмарин. У сегменті зображена Новозаповітна Трійця, від якої відходить золотисте проміння. Ліворуч – Ісус Христос у червоному вбранні, з великим коричневим трираменним хрестом у правій руці та з синьою сферою у лівій, праворуч – Бог-Отець у білому одязі з синьою сферою у лівій руці. Посередині – сіро-білий голуб з розкладеними крилами. Тіло та лик Онуфрія – вохристо-оливкової карнації. Це старець із запалими щоками, випуклими очима, прямим тонким носом, густою сивою бородою та вусами. Борода довга й сягає позему. Сиве хвилясте волосся спадає по спині до землі. Зображений Онуфрій оголеним, лише стегна прикриває зелений вінок з дубового листя. Навколо голови – гладкий золочений німб, окреслений двома ритованими лініями. Над головою, трохи вище у лівому куті, напис червоними літерами: ПР[Є]П[О](Д)[ОБНИЙ] ОТ ОНОФІЙ. Онуфрій зображений біля входу до невеликої печери. Біля його ніг лежать різноманітні овочі. Ліворуч від святого видно високу екзотичну рослину, що нагадує пальму, а праворуч за скелею – лева. Позаду пишнокронні зелені дерева. Позем оливково-коричневого кольору. Тло, що символізує небо, – золочене, гладке.


Преподобний Макарій Великий. Зображений в овальному, видовженому вертикально клеймі у повний зріст. Його постать фронтальна, погляд звернений до глядача. Тіло та лик святого – вохристо-оливкової карнації. Це старець із запалими щоками, випуклими темними очима та прямим носом. Вуста прикриті пасмами довгої сивої бороди. Довге сиве волосся спадає на плечі. Макарій оголений, лише на стегнах вінок з зеленого дубового листя. Навколо голови – гладкий золочений німб, окреслений двома ритованими лініями. Обабіч, на рівні плечей напис червоними літерами: ПР[Є]П[О](Д)[ОБНИЙ] МАКАРІЙ. Макарій Великий постає на тлі горбистого краєвиду та пишних зелених дерев. Позем оливково-коричневого кольору. Тло, що символізує небо, – золочене, гладке.


Преподобний Сисой. Зображений в овальному вертикальному видовженому клеймі, у повен зріст. Постать розвернута у тричвертному повороті ліворуч. Зігнуті в лікті руки підняті на рівні грудей і простягнуті вперед. Погляд спрямований кудись убік. Лик вохристо-оливкової карнації, із запалими щоками, темними очима, прямим носом і довгою густою рудуватою бородою та вусами. Одягнений у темну коричневу рясу з фіолетовим відтінком та чорну мантію з синім відворотом, на голові чорний кукіль. Біля голови – гладкий золочений німб, окреслений двома ритованими лініями. Обабіч голови напис червоними літерами: ПР[Є]П[О](Д)[ОБНИЙ] СОСОИ. Святий зображений на тлі горбистого cipo-зеленого краєвиду, тло, що символізує небо, – золочене, гладке.


Преподобна Марія Єгипетська. Зображена в овальному вертикально видовженому клеймі, у повен зріст. Постать подана у фас, а груди та голова розвернені в тричвертному повороті праворуч. Зображена оголеною, лише біла тканина огортає її стегна. Руки Марії підняті на рівні грудей і складені в молитві. Тіло та лик святої – вохристо-оливкової карнації. Погляд спрямований кудись убік. У неї невеликі темні очі, довгий ніс та маленькі червоні вуста. Довге рудувате волосся спадає на плечі й по спині. Навколо голови гладкий золочений німб, окреслений двома ритованими лініями. Обабіч голови напис червоними літерами: ПР[Є]П[О](Д)[ОБНА] MАPIA ЄГ[ИПЄ]Т(К)АЯ. Свята зображена на тлі горбистого краєвиду з пишними зеленими деревами. Тло золочене, гладке.


Преподобний Зосима. Зображений в овальному, вертикально видовженому клеймі, у повний зріст. Постать розвернута у тричвертному повороті праворуч. Погляд спрямований кудись убік. Руки святого підняті на рівні грудей, складені у молитві. Лик вохристо-оливкової карнації, із запалими щоками. Він має великі очі, прямий ніс та невелику сиву бороду й вуса. Коротке сиве волосся гладко вкладене назад. Навколо голови – гладкий золочений німб, окреслений двома ритованими лініями. Обабіч постаті, на рівні плечей, напис червоними літерами: ЗОСИМ. Одягнений у темну коричневу з фіолетовим відтінком рясу та чорну мантію. Святий постає на тлі бідного, вирішеного в зелено-оливкових відтінках краєвиду. Тло золочене, гладке.


Блаженний Теодозій Скитський. Зображений в овальному вертикально видовженому клеймі, у повен зріст. Постать розвернута у тричвертному повороті ліворуч. Погляд спрямований убік. У правій руці, припіднятій на рівні грудей, тримає великий світло-коричневий жезл з роздвоєним симетричним навершям. Ліва рука припіднята на рівні грудей і відставлена вбік. Лик вохристо-оливкової карнації, із зморшками та запалими щоками. У нього темні великі очі, довгий прямий ніс, невеликі вуста майже не проглядаються з-під густої округлої сивої бороди та вусів. Одягнений у довгу темно-коричневу з фіолетовим відтінком рясу та чорну мантію з синім відворотом, скріплену біля шиї маленькою круглою фібулою. Поверх ряси – широкий довгий коричневий аналав, декорований символічним графічним зображенням Голгофи червоними яскравими лініями та зеленими літерами. Орнамент у вигляді вертикального фризу. На голові святого – кукіль з червоним хрестом посередині. Навколо голови – гладкий золочений німб, окреслений двома тонкими ритованими лініями. Обабіч постаті на рівні плечей напис червоними літерами: [БЛАЖ]ЄНИ(Й) ФЄОДОСІЙ СКИВ. Зображений на тлі горбистого зеленого краєвиду з пишнокронними деревами. Тло золочене, гладке.


Святий Ієронім. Зображений навколішках в овальному горизонтально видовженому клеймі, на тлі масивної сірої скелі біля входу у печеру. Руки підняті і складені у молитві. Постать подана у тричвертному повороті, голова майже у профіль. Ієронім оголений, лише на стегнах вінок з дубового листя. Тіло й лик вохристої карнації, з прямим носом, сивими вусами та бородою і довгим сивим волоссям, яке спадає на плечі. Довкола голови – гладкий золочений німб. Перед Ієронімом на камені лежить розкрита книга з червоними торцями. Позаду скелі видно горбистий краєвид. У правому кутку – дерева з пишними кронами. Тло золочене, гладке. Угорі на обрамленні проглядається майже втрачений напис червоними літерами: ІЄРОНІМЪ.


Пророк Ілля. Зображений в овальному горизонтально видовженому клеймі, на тлі масивної сірої скелі. Сидить на камені біля входу в печеру. Постать розвернута в три-чвертному повороті праворуч, погляд спрямований угору. Руки підняті на рівні грудей. Лик святого вохристої карнації, із запалими щоками, довгим і прямим носом і сивими вусами та бородою. Довге кучеряве сиве волосся спадає на плечі. Довкола голови – гладкий золочений німб. Одягнений у червону туніку, оранжево-зелений з вохристим відтінком гіматій спав з плечей. Позаду печери – зелений горбистий краєвид. У правому верхньому куті зображений орел з розкритими крилами, спрямований до Іллі. Угорі, на обрамленні, проглядається напис червоними літерами, що майже втрачений: ІЛЛА.